מדוע נעלי BAREFOOT

BAREFOOT LIFE

מייצרת, מייבאת ומשווקת נעלי BAREFOOT המדמות תנועה, הליכה, ריצה טבעית ויחפה. הנעליים שלנו מאופיינות בסוליות

  • דקות.
  • שטוחות.
  • גמישות.
  • רחבות.
  • תא בהונות רחב ((Toe Box.
  • תא בהונות נמוך (Toe Spring).

 

מדוע סוליות שטוחות ותא בהונות נמוך (Toe Spring)?

  1. הארכת שריר התאומים וטווח התנועה של מפרק הקרסול

מבנה הנעליים מאפשר לכפות הרגליים להיות במנח הטבעי שלהן ולגוף ביציבה הטבעית שלו. כתוצאה מכך כפות הרגליים השרירים והשלד עוברים שינוי פיסיולוגי ותיקון של עיוותים פיסיולוגיים אשר התרחשו בגוף במשך שנים של שימוש בנעליים מודרניות רגילות.

נעליים מודרניות רגילות אשר בהן העקב מוגבה ביחס לבהונות (דרופ) גורמות לקיצור שריר התאומים ולכן להקטנת טווח התנועה של מפרק הקרסול. טווח תנועה קטן של מפרק הקרסול עלול לגרום לקרעים מיקרוסקופיים בגיד אכילס, קרעים אלו עלולים להפוך לדלקות, דלקות אלו הופכות לדלקות כרוניות אשר מסתיידות וגורמות לכאב רב.

בנעלי BAREFOOT LIFE – העקב יורד בחזרה לקרקע, טווח התנועה של מפרק הקרסול גדל, זרימת הדם משתפרת, פוטנציאל מיומנות התנועה ממומש במלואו ע”י השריר-שלד. והסיכון להתפתחות דלקות, ודורבן בעקב פוחת.

 

  1. בלימת זעזועים טבעית, חיזוק והגבהת הפלנטר פאשיה (הרצעוה בבסיס כף הרגל)

בבסיס כף הרגל יש רצועה המתוחה בין קדמת כף הרגל לבין העקב – הפלנטר פאשיה. רצועה זו מהווה את הבסיס למבנה הכיפה אשר נוצר יחד עם קשתות כף הרגל (הקשת פנימית, הקשת חיצונית והקשת הרוחבית). כל המערכת הזו צריכה להיות דינמית בתנועה, להתכווץ ולהתרחב כאשר אנו הולכים או רצים, באופן זה היא מספקת לנו בלימת זעזועים טבעית. כאשר התהליך הזה מתרחש הרצועה (פלנטר פאשיה) מתעבה, קשתות כף הרגל גובהות, והרצועה וקשתות כף הרגל מבצעות את ייעודן: בלימת זעזועים טבעית.

בנעליים מודרניות רגילות יש תמיכה בקשתות, התמיכה הזו נועלת את הרצועה (פלנטר פאשיה), מונעת ממנה לבצע את ייעודה (בלימת הזעזועים הטבעית) וגורמת לצניחת קשת ולפלטפוס. בשימוש בנעלי BAREFOOT הגוף וכפות הרגליים עוברים שינוי\תיקון פיסיולוגי, קשתות כף הרגל והרצועות עובדות, מתחזקות וגובהות. בחנויות BAREFOOT LIFE אנו עורכים סריקות לכפות הרגליים, שומרים אותן למעקב, ורואים כיצד תוך מספר חודשים נבנות קשתות כף הרגל מחדש גם לאנשים שהיה להם פלטפוס קיצוני (קצב השינוי הינו אישי אך לאחר כ – 10 חודשים ניתן לראות השינוי אצל מרבית המשתמשים בנעליים).

 

  1. שימוש בבהונות כף הרגל לייצוב בתנועה ובעמידה

בהונות כף הרגל בכלל והבוהן הגדולה בפרט משמשות לייצוב ועגינה בקרקע. לבוהן הגדולה, יש שריר עליון ושריר תחתון, היא מאוד חזקה ומשמשת כעוגן המונע את הפרונציה, הקריסה של מפרק הקרסול פנימה. בסוף כל צעד וכן בעמידה, עלינו לנעוץ את הבוהן הגדולה בקרקע וכן את שאר האצבעות. פעולה זו מייצבת את כף הרגל ותוך כדי כך מפרק הקרסול מתחזק.

בנעליים מודרניות רגילות – החלק הקדמי מוגבה (Toe Spring) לעיתים אף בכ-3 ס”מ, מנח זה של הבהונות גורם לניתוקן מהקרקע ולהפיכתן לבלתי אפקטיביות בייצוב כפות הרגליים והגוף. בסריקות כפות הרגליים אותן אנו עורכים בחנויות BAREFOOT LIFE ניתן לראות במקרים רבים “חורים שחורים” במקום בu אמורות להיות הבהונות.

נעילת נעלי BAREFOOT LIFE, מתקנת מצב זה, מחזירה את הבהונות לקרקע ומאפשרת שימוש יעיל בהן לייצוב כפות הרגליים והגוף.

 

  1. שיפור היציבה והפחתת העומס מהשריר-שלד

בשימוש בנעליים רגילות מנח כפות הרגליים שלנו בדרופ, קרי העקב מוגבה ביחס לבהונות. למעשה אנו עומדים ונעים כל הזמן בירידה. במצב זה כדי להזדקף עלינו להשקיע אנרגיה, ולהפעיל עומס על המפרקים, השרירים, והרצועות. מצב זה גורם לשחיקה של המפרקים, לעיוות היציבה לעייפות מוגברת בסוף כל יום ולכאבים בטווח הארוך.

בנעלי BAREFOOT LIFE – כף הרגל במנח הטבעי שלה, קרי ישרה ומקבילה לקרקע, היציבה מתיישרת, ומופחת העומס מהשריר שלד. יציבה זו אקונומית יותר וגורמת לפחות בזבוז אנרגיה, פחות כאבים ופחות עייפות.

 

מדוע סוליות דקות?

בכף הרגל שלנו יש כ 200,000 קצוות של עצבים הפועלים למעשה כחיישנים הקולטים ומעבירים למוח באמצעות מערכת העצבים “משוב תחושתי” (Sensory Feedback). המשוב התחושתי מאפשר לנו תחושת מיקום – קרי לדעת היכן כף הרגל במרחב ואיך להניח אותה. תהליך זה נקרא פרופורספציה (Proproception ) והינו חשוב בהקניית הליכה טבעית בריאה ובמניעת פציעות.

נעליים רגילות בעלות סוליות עבות מונעות מאיתנו את תהליך הפרופורספציה, תחושת הקרקע, המשוב התחושתי ותחושת המיקום החשובים כל כך בתנועה הטבעית ובמניעת פציעות.

 

הליכה טבעית

נעלי BAREFOOT LIFE מאפשרות את יישום מחזור הצעד שהמהווה את הבסיס להליכה ותנועה טבעיים.

מחזור הצעד כולל 3 שלבים:

  1. נחיתה על העקב.
  2. הנחת החלק החיצוני של כף הרגל על הקרקע.
  3. נעיצת הבהונות בקרקע, תוך כדי התרוממות העקב לצעד הבא.

שלושת השלבים הללו מתבצעים בתנועה סיבובית מהעקב לקשת החיצונית של כף הרגל עד לבוהן הגדולה. את התנועה הסיבובית מתחילים כבר באוויר לפני נחיתת העקב על הקרקע באופן שהעקב נוחת עם מינימום משקל. עם הנחת הקשת החיצונית ע”ג הקרקע, קצוות העצבים אשר בכף הרגל מעבירים את המשוב התחושתי למוח, המוח מקבל מידע – האם חם\קר מידי, האם יש עצם חד על הקרקע (תהליך הפרופורספציה). באם הכל תקין, המוח מאשר להניח את כל משקל הגוף ואז מניחים גם את כרית כף הרגל. נעיצת הבהונות בקרקע, מייצבת את הגוף ואת כף הרגל, ומונעת קריסה פנימה (פרונציה). תוך כדי התהליך, הרצועות של מפרק הקרסול מתחזקות. לבוהן הגדולה חלק משמעותי בתהליך זה, הבוהן הגדולה משמשת כעוגן הננעץ בקרקע מייצב את כף הרגל ואת הגוף ומונע את קריסת כף הרגל. יש להשתמש בבהונות באופן זה (נעיצתן בקרקע) גם בעמידה וכאמור בסיום כל מחזור צעד, תוך כדי הרמת העקב לכף הרגל לצעד הבא.

לא מזמן…כאשר היינו ציידים לקטים נעלנו פיסת עור לרגלינו או שהיינו יחפים. המשוב התחושתי מכף הרגל למוח איפשר למוח לקבל החלטה במהלך כל צעד ולאשר את הורדת כל משקל הגוף לקרקע בהתאם למידע שזרם אליו באמצעות מערכת העצבים – נתונים תרמיים, האם חם\קר מידי או האם יש משהו חד\מסוכן על פני הקרקע.

הסוליות הדקות מאפשרות את תחושת הקרקע, את המשוב התחושתי, את השימוש בבהונות כף הרגל לייצוב הגוף וכף הרגל בהליכה ובעמידה.

 

מדוע סוליות גמישות?

הסוליות הגמישות נועדו לאפשר לכף הרגל לממש את מלוא פוטנציאל התנועה שלה, ולמפרק הקרסול את מלוא טווח התנועה שלו. בכך הן מאפשרות את יישום התנועה הטבעית.

מדוע סוליות רחבות ותא בהונות (Toe Box) רחב?

אם נהיה יחפים כל הזמן בהונות כף הרגל יתפרשו לרוחב, יתרחבו, יתחברו לקרקע וייווצר רווח בין הבוהן הגדולה לשאר הבהונות ובין הבהונות לבין עצמן. פריסה והתרחבות זו מהווה את המצב והמנח הטבעי של כף הרגל ומאפשרת לנו ייצוב יעיל, ומניעת קריסה.

בנעליים רגילות תא הבהונות (Toe Box) ברוב המקרים צר מידי, הסוליות והנעליים צרות עניין שגורם לבהונות להתכווץ ואף לעלות זו על זו. מצב זה אינו בריא ועלול להוביל להתפתחות בוהן קלובה (הלוקס וולגוס) – בליטה החוצה של עצם הבוהן הגדולה. זה כואב ולעיתים אף נדרש ניתוח.

נעלי BAREFOOT LIFE – מאפשרות לבהונות להתפרש ולהתרחב מחדש. ניתן להיעזר בתהליך ב –Correcttoes  לתיקון מנחה בהונות כף הרגל.

4 תגובות
  1. מנחם הגב

    יש לי פלטפוס ברגל התחיל בפתאומיות והוא ממש חמור אני לא יכול ללכת האם הנעליים האלו יעזרו לי???

    • Bat Hen Aboodi הגב

      פלטפוס נגרם במרבית המקרים מחולשה/גמישות יתר של הרצועה בבסיס כף הרגל (פלנטר פאשיה).

      שימוש בנעליים שלנו ישחרר את הרצועה בבסיס כף הרגל לבצע את הייעוד שלה – להיות דינמית
      בתנועה, להתכווץ (כשכף הרגל באוויר) ולהתרחב (כשכף הרגל על הקרקע) וכך לשמש כבולם
      זעזועים טבעי.

      התהליך מעבה ומחזק את הרצועה וכך לאורך זמן נבנית קשת כף הרגל באמצעות חיזוק טבעי של כף
      הרגל במקום התמיכה שמעניקות נעליים מתקנות/מדרסים/נעליים עם תמיכה בכף הרגל.

  2. יונתן הגב

    שאלה – אם כבר יש לי בוהן כלובה (הלגוס ולוקס) ופלטפוס חמור, יהיה לי נוח ללכת עם ברפוט? שהרי הנזק כבר נעשה והמנח של הבוהן הגדולה לא תקין ולכן לא ישב כמו שצריך בתוך הנעל…

    • Bat Hen Aboodi הגב

      היי יונתן,

      תודה על שאלתך.

      לשמחתנו הגוף מצטיין ב”לתקן” את עצמו אם רק מאפשרים לו. זהו בדיוק הרעיון של נעלי ברפוט, הן מאפשרות לכפות הרגליים להיות במנח הטבעי שלהן, לגוף להיות ביציבה הטבעית שלו, וליישם דפוס תנועה טבעית. בכך נעלי ברפוט מקנות לגוף תנאים אופטימליים ל”תקן” באופן טבעי פתולוגיות כגן הלוקס ולגוס ו\או פלטפוס. אנו רואים על משתמשים רבים בנעלי ברפוט את תהליך התיקון הפיסיולוגי.

      איך זה עובד?
      סוליות נעלי ברפוט שטוחות, רחבות, גמישות, קלות ודקות, בכך הן מאפשרות את התנועה הטבעית של כפות הרגליים בדומה להליכה היחפה. שימוש בנעלי ברפוט מאפשר לשרירי הרגליים לחזור לאורכם הטבעי, מחזק את השלד, מחזיר את בהונות כף הרגל למנחן הטבעי, מחזק את הרצועה בבסיס כף הרגל ומשפר את התמיכה שלה בקשתות, משקל הגוף מתחלק באופן מאוזן ע”פ כפות הרגליים.

      הלוקס וולגוס
      בהונות כף הרגל הן החלק הרחב ביותר בכפות הרגליים כך שחשוב לתת לבהונות שלנו את מלוא המרחב להתפרש למנחן הטבעי. כאשר אנו נועלים נעליים מודרניות רגילות, בעלות תא בהונות צר, וחרטום מורם מעל הקרקע, בהונות כף הרגל יתכווצו, יצמדו זו לזו, ויואץ התהליך שגורם להלוקס וולגוס. שימוש בנעלי ברפוט, בעלות תא בהונות רחב יאפשר לבהונות כף הרגל להתפרש ולחזור למנח הטבעי שלהן. להשלמת התהליך מומלץ להשתמש בגרבי הבהונות ומפרידי בהונות אשר תומכים בתהליך תיקון מנח הבהונות, ומאפשרים להן לחזור למנחן הטבעי.

      פלטפוס
      פלטפוס נגרם במרבית המקרים מחולשה/גמישות יתר של הרצועה בבסיס כף הרגל (פלנטר פאשיה). שימוש בנעליים ברפוט ישחרר את הרצועה בבסיס כף הרגל לבצע את הייעוד שלה – להיות דינמית בתנועה, להתכווץ (כשכף הרגל באוויר) ולהתרחב (כשכף הרגל על הקרקע) וכך לשמש כבולם זעזועים טבעי. התהליך מעבה ומחזק את הרצועה ולאורך זמן נבנית תמיכה טבעית בקשתות כף הרגל. התהליך הינו חיזוק טבעי של כף הרגל במקום התמיכה החיצונית שיש בנעליים רגילות או במדרסים.
      נציין שפלטפוס עשוי לנבוע גם מסיבות גרמיות (בכף הרגל 26 עצמות קטנות, כאשר הרקמה הרכה שבין העצמות מסתיידת כף הרגל הופכת בעצם לגוש אחד וזה הפלטפוס מסיבות גרמיות. הוא נדיר יותר ובמקרה זה תהליך עם הנעליים שלנו הרבה יותר איטי ולא בכל המקרים יפתור את הפלטפוס).
      בנעליים מודרניות בעלות שכבת שיכוך זעזועים בסוליה, הגבהה בעקב, ותמיכה בקשת כף הרגל מונחת במנח שאינו טבעי – פלאנטר-פלאקשן (כיפוף מטה ואו הישענות על קדמת כף הרגל).
      מנח זה מקצר את טווח התנועה של מפרק הקרסול ומגביל את התנועה וכוח התנועה של הפלנטר-פאשייה (הרצועה בבסיס כף הרגל אשר מהווה בולם זעזועים טבעי, ותמיכה טבעית בקשתות כף הרגל).
      מנח זה של כף הרגל והתמיכות אותן היא מקבלת גורם לניוון שרירי כף הרגל ובמיוחד ב”אבדקטר-הלוסוס-לונגוס” -השריר הגדול ביותר בכף הרגל אשר היחלשות שלו מכונה “פלטפוס”. כאשר אנו נועלים נעלי ברפוט השרירים הללו חוזרים לפעילות, מתחזקים, והרצועה בבסיס כף הרגל (פלנטר פאשיה) מתעבה ומתחזקת וחוזרת לבצע את תפקידה – בלימת זעזועים טבעית ותמיכה טבעית בקשתות כף הרגל.

      נוחות
      מרבית המשתמשים בנעלי ברפוט מדווחים על תחושת נוחות, עם זאת, נוחות הינה עניין אישי.
      אם אתה הולך בבית יחף המעבר לנעלי ברפוט יהיה קל יותר וטבעי לעומת מצב בו אינך מורגל בהליכה יחפה אף לא בבית. בכל מקרה מומלץ לבצע את המעבר לנעלי ברפוט באופן הדרגתי.
      בנוסף, אנו ממליצים על ביצוע תרגילים לחיזוק ושיפור טווחי תנועה, ראה קישור להלן:
      https://www.barefootlife.co.il/%d7%aa%d7%a8%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%aa%d7%a0%d7%95%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%94%d7%92%d7%93%d7%9c%d7%aa-%d7%98%d7%95%d7%95%d7%97-%d7%94%d7%aa%d7%a0%d7%95%d7%a2%d7%94/

השארת תגובה